søndag 3. november 2013

Suter: Small World

Roman, original utgitt 1997
i Sveits,
oversatt til norsk av Kari Bolstad
og utgitt av Ganesa forlag 2008.
333 sider.













Dette er en av de mange romanene fra vår tid som er en fryd å lese pga forfatterens stilsikre språk, og oversetterens godt utførte arbeid, men hvor en samtidig har problemer med å gi et enkelt referat fordi det nesten ikke skjer noe,skjønt det er da nok av dramatikk her også, men da mer som et bakgrunnsteppe skilt i tid (tidligere mord kommer for en dag) eller rom ..

Den historien vi blir fortalt er knyttet til en velstående sveitsisk familie, der noen ved tidligere anledninger har oppfattet seg litt nærmere Gud enn hvermannsen. Samtidig er det  selvsagt dypt ironisk at det er en person med Alzheimer som får de gamle likene til å flyte opp igjen som udetonerte miner.

Mens jeg leste denne boken kom jeg til å tenke på hvor lite jeg egentlig vet om Sveits, og hvor mye vi antakelig kunne lære av dem (hverandre?) Ja , jeg tenker på at Sveits og Norge i dag er i en enestående økonomisk posisjon i forhold til omtrent alle andre land. (Jeg tenkte først å skrive 'alle andre land i Europa', men kom på at det er vel en helt unødvendig presisering!) Våre land er som glitrende oaser i en steinørken, forskjellen må være at Sveits har vært i en slik posisjon, ja, hvor lenge - igjen vet jeg for lite, i det hele tatt vet jeg alt for lite om økonomi til å ha noe som helst grunnlag for de betraktninger jeg allerede har gjort, men innbiller meg likefullt å ha et poeng - iallfall til noen setter meg på plass!

Det jeg vet nok om til å uttale meg med en viss autoritet, er tekstkomposisjon, og den er førsteklasses her. Som du skjønner er dette en bok du trygt kan lese om du vil ha litt mer hjernetrim enn den gjennomsnittlige underholdningsromanen gir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar