fredag 31. august 2012

Øverås: Livet! Litteraturen!

En entusiastisk stemme gjemmer seg bak dette temmelig intetsigende omslaget; Tor Eystein Øverås formidler leseopplevelser på en måte som minner meg om gløden hos Tore Renberg da han fikk være vert for et bokprogram på tv, men med den vesentlige forskjellen at Øverås synes tydeligere også på hva han ikke liker.

Tekstene har stått på trykk i Klasskampen tidligere, men er her ordnet i fre avdelinger. I første og andre del finner vi tekster om litteratur fra våre naboland, og det begynner sterkt med en glimrende tekst om Pet Olov Enquists selvbiografi. I tredje og fjerde del går blikket lenger ut i verden, med interessante lesninger hele veien.

Det vi møter her er tekster skrevet mellom 2006 og 2009, da boken kom ut. I et interessant etterord redegjør han bl,a for hvordan boken ble til, og at han ideelt sett heller ville laget film. I det store og hele virker tekstene som de kunne vært skrevet i dag, med et viktig unntak; i teksten 'Å skrive sitt liv', med undertittelen 'Om Stendhal', finner vi følgende: ' Norske diktere er ikke så flittige til å skrive selvbiografier og memoarer eller åpent selvbiografiske romaner.' Dette skrev Øverås i 2006, etter det har som kjent Knausgård alene (ikke at han er den eneste) endret dette bildet radikalt.

Øverås skriver også innsiktsfullt om forfattere han ikke klarer å lese! Ja, han har en tekst om Orhan Pamuk som starter slik: 'Bekjennelse. Jeg har aldri klart å lese ferdig en Orhan Pamuk roman. Jeg har begynt på dem alle sammen, men nei.' Derimot forteller han at han slukte samme forfatters selvbiografiske  Istanbul. Og her kommer vi inn på bakgrunnen for bokens tittel. Øverås oppsummerer det slik:

     'Skill livet fra litteraturen, og litteraturen fra livet, og du er død som forfatter. Men fortvil ikke: Du får jobb som professor.'

1 kommentar:

  1. Denne trur eg eg må lese. Dette med litterære sjølvframstillinger synest eg er utruleg spennande. Akkurat nå held eg på med Min kamp 3 (betre seint enn aldri), og eg kjenner eg blir veldig fascinert over dette med å skrive sitt eige liv.

    Ny blogg og ny start, forresten. Eg gleder meg over å vere tilbake. (bai).

    SvarSlett