torsdag 9. september 2010

Proulx: Fine just the way it is



Jeg vil tro at mange har sett og satt pris på filmen 'Brokeback Mountain', uten å vite at forelegget er en novelle skrevet av Annie Proulx, og inkludert i hennes første samling 'Wyoming Stories', opprinnelig utgitt under tittelen Close Range, men relansert som  Brokeback Mountain i kjølvannet av filmens suksess. Samling nummer to heter Bad Dirt, mens den tredje, og så langt siste i rekken har den lakoniske tittelen Fine Just the Way It Is. I tillegg til disse og andre noveller, har hun også utgitt flere romaner, de mest kjente er  vel Accordion  Crimes og Shipping News (også filmatisert).

De to første samlingene med Wyoming stories, opplevde jeg som svært gode, helstøpte samlinger nærmest fri for hvileskjær. Sammenlignet med disse framstår nok den nyeste som langt svakere i mine øyne. Den er ujevn, men to, tre av i alt ni noveller (og novellesjangeren er kanskje en noe ambisiøs betegnelse for noen av fortellingene) er riktig gode og på høyde med nivået i de foregående, mens andre er fortere glemt .
Proulx er uansett god på person- og miljøskildringer, og synes å utnytte det særegne indre og ytre landskapet i en så spesiell stat som  Wyoming (et areal som tilsvarer 3/4 av Norge er befolket av kun drøyt en halv million), på utmerket vis. Samtidig dukker også helt andre landskap opp her; djevelen er tilfreds hovedperson i 'I've Always Loved This Place', der han bivåner menneskenes dårskap.

Jeg lurer litt på om denne samlingen er et slags lagerutsalg av likt og ulikt det ikke ble plass til i tidligere samlinger. Proulx er jo også kommet godt opp i årene, født i 35, og det er selvsagt ikke usannsynlig at det har noe å si også, men at det er en forfatter som du skal unne deg å lese om du ikke allerede har gjort det, er  det viktig for meg å få formidlet, kjære leser!

4 kommentarer:

  1. Jeg har lest Close Range og ser jeg liker henne godt, men språket er litt vanskelig for meg. Jeg leser mye engelsk, men dialekten i boka gjorde at jeg sleit litt.

    SvarSlett
  2. Har du lest noen av romanene til Proulx?

    Jeg har ikke lest noe av henne, men hun står på listen over forfattere som skal leses. Anbefaler du å starte med novellesamlingene?

    SvarSlett
  3. knirk: Tror det meste hun har gitt ut også finnes i norsk oversettelse.
    Karin: Ja, jeg har lest de titlene jeg nevner. Om en begynner med det lange eller korte formatet kan være en personlig smaksak, liker en det ene hos P tror jeg en vil like det andre også.

    SvarSlett
  4. Jeg så et ganske godt intervju med henne i Bokmagasinet på NRK for en tid tilbake. Fikk du med deg det? Hvis ikke må du finne det på nett-tv.

    SvarSlett